به گزارش خبرنگاریزدفردا "شورای هماهنگی روابط عمومی نهادها و ادارات استان یزد که از مهمترین نهاد های شکل گرفته در دولت نهم به شمار می رود .که شاید در معرفی کامل آن کوتاهی های نیز صورت گرفته است .
و یزدفردا با اعتقاد کامل به نقش سازنده روابط عمومی ها و ارج نهادن به زحمات این خبرنگاران گمنامی که بیشترین تلاش را در تولید اخبار ایفاء می کنند و به بهانه مراسم تجلیل از خبرنگاران توسط شورای هماهنگی روابط عمومی نهادها و ادارات استان یزد قصد دارد در حد توان نسبت به معرفی این نهاد که یکی از ارکان اصلی مثلث مردم، روابط عمومي، مسؤولان می باشد ،اقدام نماید .
هرچند که در گذشته توجه چنداني به روابط عمومي‌ها نمي‌شد اما نقش اين بخش از ادارات بر كسي پوشيده نبوده و اهميت آن در اطلاع‌رساني بيش از گذشته نمايان شده است.عدم تدوين آيين نامه اي به روز و ناظر به تحولات جديد علمي و اجتماعي در حوزه اطلاع رساني و روابط عمومي از سا ل 1353 از جمله ضعف هاي دولت هاي گذشته در ایران بوده است ، كه در دولت نهم اين خلاء كاملاً درك شده است و بنابر ضرورت، آيين نامه نحوه فعاليت، وظايف و اختيارات روابط عمومي دستگاههاي اجرايي در سال 85 تدوين وكليات آن در هيأت دولت به تصويب رسيد.
متولي روابط عمومي ها قبلا وزارت ارشاد بود كه شوراي اطلاع رساني دولت جایگزین آن شد و از آنجا كه اين شورا بالاترين مرجع تصميم گيري دولت در زمينه اطلاع رساني و روابط عمومي است بخشنامه هاي صادره ضمانت اجراي بيشتري پيدا کرد.
قبلاً بيشتر وزارتخانه‌ها و دستگاههاي اجرايي خود را ملزم به اجراي مفاد بخشنامه‌هاي وزارت ارشاد در خصوص روابط عمومي نمي دانستند، به گونه ای که آيين نامه شوراي هماهنگي روابط عمومي ها كه توسط وزير وقت ارشاد اسلامي ابلاغ شده بود از سوي استانداران پذيرفته نشد و همين باعث شد حركت خودجوش استانها در تشكيل اين شورا بجاي آنكه پس از ابلاغ وزير ارشاد جايگاه قانوني و برتر پيدا كند عملاً به تعطيلي كشيده شود.
درآيين‌نامه مصوب جدید ، روابط عمومي ها زير نظر مستقيم بالاترين مقام هر دستگاه اداره و مدير آن سخنگوي رسمي دستگاه محسوب مي شود، همچنين براي انتخاب مدير روابط عمومي شرايطي ذكر شده كه قطعاً رعايت آنها باعث مي شود افرادي قوي، با خلاقيت بالا، داشتن تحرك و آگاهي سياسي اجتماعي و آگاهي رسانه اي براي اين مسؤوليت انتخاب شوند و همچنين جايگاه ويژه اي براي آموزش تخصصي پرسنل روابط عمومي در نظر گرفته شده است.
در آيين‌نامه جديد كليه فعاليتهاي قابل انتشار و ارتباطات تمامي بخشها و پايگاه اطلاع رساني هر دستگاه به صورت متمركز به روابط عمومي واگذار شد و براي هماهنگي فعاليتهاي روابط عمومي در مراكز استانها شورای هماهنگی روابط عمومي هر استان به رياست استاندار و دبيري مسؤول روابط عمومي استانداري و با شركت كليه مسؤولان روابط عمومي دستگاه هاي استاني و فرمانداريها تشكيل مي شود.
مثلث مردم، روابط عمومي، مسؤولان، به عنوان شروط اساسي پيشرفت جامعه و اصلاح امور است که روابط عمومي براي ايفاي نقش بهتر خود به رسانه ها نياز دارد و رسانه‌ها در كنار روابط‌عمومي به مثابه دو بال براي يك هدف عمل مي كند كه عدم موفقيت يكي بر ديگري تاثيرگذار خواهد بود.
رسانه ها به عنوان ياور روابط عمومي در شناخت وضع موجود جامعه بوده ودولت نهم در زمينه ارتباط با رسانه ها، سياست باز را پیشه کرده و در اين دولت ارتباط مسؤولان با رسانه ها روانتر و به دور از بعضي تشريفات زايد صورت گرفت و روابط عمومي براي تسهيل ارتباط رسانه ها با مسؤولان نقش موثری را ایفاء نمود.
هیات رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های استان یزد در اوایل سال 88 از سوی مدیران و کارشناسان روابط عمومی های ادارات و سازمانهای استان با رای گیری انتخاب شدند .
که افراد منتخب را سید عبدالمجید قائم محمدی رئیس روابط عمومی استانداری و دبیرشورای هماهنگی سید محمد رضا آقایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، پوراندخت ضیاء الاسلامی از خبرنگاری ایسنا ، آقای مسعود طوفان از اداره کل منابع طبیعی ، آقای محمود حاجی صفری از دانشگاه آزاد اسلامی یزد ، محمد حسین شرعیاتی از شرکت آب و فاضلاب استان یزد ، علیرضا لاور از ستاد امر به معروف و نهی از منکر مهدیه السادات حدادیان از اداره کل حفاظت محیط زیست ، زارع از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ، محمد رضا قانع از سازمان آموزش و پرورش ، خلیل زائرالحسینی از شرکت برق منطقه ای یزد و سید علیرضا کربلایی اکرمی از شرکت آب منطقه ای تشکیل می دهند .

در پایان مرور می کنیم سخنان دبیر این شورا را در اولین مراسم تجلیل از خبرنگاران استان توسط این شورا :

به منظور تجلیل از خبرنگاران با حضور سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری، اعضای هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی نهادها و ادارات استان و جمعی از خبرنگاران محلی در محل سالن شهید موحدین استانداری تشکیل شد.
به گزارش خبرنگاریزدفردا " در ابتدای این مراسم سید عبدالمجید قائم محمدی مشاور استاندار ،رئیس روابط عمومی استانداری و دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های استان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی، روز خبرنگار را به همه خبرنگاران تبریک گفت و افزود: برقراری تعامل سازنده و موثر میان روابط عمومی دستگاههای اجرایی و اصحاب رسانه می تواند کار را در حوزه های اطلاع رسانی تسهیل نماید.
سید عبدالمجید قائم محمدی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در شورای هماهنگی روابط عمومی های استان ، گزارش کار مختصری از فعالیت های این شورا ارائه کرد و اظهار داشت:پیگیری و اخذ مکان مشخص برای دبیرخانه شورای هماهنگی روابط عمومی ها و تجهیز آن، برگزاری بیش از چهار دوره آموزشی همراه با ارائه گواهینامه آموزشی، برگزاری جشنواره روابط عمومی های برتر استان بعد از چهار سال توقف، برگزاری منظم جلسات و پیگیری مصوبات و برگزاری مراسم تجلیل از خبرنگاران برای اولین بار،از جمله اقداماتی می باشد که به منظور اعتلا و ارتقای جایگاه این شورا در ایفای نقش سازنده در استان صورت پذیرفته است.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا